فارس من| برنامه‌های آموزش و پرورش برای توسعه فرهنگ حجاب و عفاف

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش گفت: مدارسی که امکان محرم‌سازی دارند باید اجازه آزادتر بودن بچه‌ها به ویژه در مقاطع ابتدایی را بدهند.

فارس من| برنامه‌های آموزش و پرورش برای توسعه فرهنگ حجاب و عفاف

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش موسسه مطالعات اندیشه سازان نور، تعدادی از مخاطبان موسسه مطالعات اندیشه سازان نور در سامانه فارس من با ثبت‌ سوژه‌ای با عنوان «اجرای قانون حجاب از مدارس و دانشگاه‌ها شروع شود» خواستار پیگیری شدند. در این پویش آمده است: «با توجه به اهمیت رعایت حجاب در مدارس و دانشگاه‌ها همچنین پوشش نامناسب برخی از دانش‌آموزان و دانشجویان، اجرای قانون حجاب را باید از مدارس و دانشگاه‌ها شروع کرد». اصغر باقرزاده معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش موسسه مطالعات اندیشه سازان نور اظهار کرد: موضوع حجاب و عفاف یک موضوع تربیتی و فرایندی است. وی ادامه داد: عمده بررسی‌های ما نشان می‌دهد که لااقل در حوزه کودکان و نوجوانان موضوع حجاب و عفاف موضوع معرفتی است و رابطه مستقیم با فهم درست دین، مسائل اخلاقی و فهم درست مسائل اجتماعی دارد. باقرزاده اضافه کرد: طبیعتاً وظیفه ما در آموزش و پرورش باید متمرکز به رفع این مشکلات باشد و از این حیث پیگیر شدیم تا مربیان را آموزش دهیم که فراخوان دادیم تا تعداد زیادی از فعالان حوزه حجاب و عفاف که آموزش‌های ویژه برای مربیان داشتند به کمک ما بیایند و از طریق این مربیان بتوانیم معلمان مدارس دخترانه و مربیان پرورشی را تحت آموزش قرار دهیم. معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: برنامه‌ریزی‌ها انجام شده و برنامه اول تدارک دیده شده است و بعد از تعطیلات مدارس، آموزش‌ها انجام شود. باقرزاده اضافه کرد: دومین نکته در مورد حجاب و عفاف، به ویژه در مدارس دخترانه این است که مدارسی که امکان محرم‌سازی دارند باید اجازه آزادتر بودن بچه‌ها به ویژه در مقاطع ابتدایی را بدهند؛ منتها این موضوع احتیاج به فرهنگسازی و محرم‌سازی در حوزه کلاس و مدرسه دارد که پیشنهاد ما و مشاور وزیر در حوزه زنان است.  وی با بیان اینکه منظور از محرم‌سازی، محدودسازی نیست، افزود: منظور از محرم‌سازی، فراهم آوردن یک مکان مناسب و آرامی است که دانش‌آموزان بتوانند در آنجا با پوشش راحت‌تری درس بخوانند، فعالیت، ورزش و بازی کنند.  معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: موضوع سوم، فراهم آوردن مکان‌های خارج از مدرسه برای تخلیه روحی، هیجانی و عاطفی دختران است که این مکان‌ها عمدتا وجود ندارد یا خیلی کم است؛ علاقه‌مند هستیم تعدادی از کانون‌های فرهنگی ـ هنری را به کانون‌های کاملا دخترانه تبدیل کنیم که با چینش دخترانه و برنامه‌های دخترانه طراحی شود. وی با بیان اینکه یکی دو اردوگاه را فضاسازی محرمانه برای دخترانه انجام می‌دهیم، افزود: بخشی از اردوگاه شهید باهنر فضای مستقل برای خانم‌ها دارد و درخواست کردیم 2، 3 اردوگاه دیگر کشوری این کار را انجام دهیم. باقرزاده ادامه داد: اعتقادمان این است که اگر ضمن اطلاع‌رسانی و بالابردن سطح دانش و معرفت در حوزه مسائل فرهنگی و دینی دانش‌آموزان، امکان کنش‌ها و واکنش‌های اجتماعی آزادانه، مناسب و سالم را داشته باشند، وضعیت حجاب در بین دانش‌آموزان تقویت می‌شود.   پایان پیام/