مراجعه بیش از 1400 دانشآموز کردستانی به مراکز مشکلات ویژه یادگیری
رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان گفت: از ابتدای سال تحصیلی جاری تاکنون یک هزار و 456 دانشآموز دوره ابتدایی به مراکز آموزش و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری مراجعه کردهاند.
طالب محمدی در گفتوگو با خبرنگار فارس در سنندج اظهار کرد: 21 مرکز دولتی و 7 مرکز غیردولتی فرایند ارزیابی، تشخیص، پذیرش، آموزش، توانبخشی و مداخلات مبتنی بر نیاز که براساس برنامه آموزش فردی تنظیم میشود را به دانشآموزان جامعه هدف ارائه میدهند. رئیس آموزش وپرورش استثنایی کردستان گفت: دانشآموزان پایههای اول تا ششم دوره ابتدایی مدارس عادی علیرغم داشتن هوش طبیعی یا بالاتر که در یک یا چند فرآیند روانشناختی پایه که در درک یا کاربرد زبان شفاهی نقش دارد وخود را به صورت مشکل در دروسی مانند خواندن، نوشتن یا محاسبات ریاضی نشان میدهد، مشکل داشته باشند برای گذراندن موفقیتآمیز دوره تحصیلات خود میتوانند به مراکز مشکلات ویژه یادگیری مراجعه کنند. وی افزود: مراکز مشکلات یادگیری در حقیقت نقش اورژانس آموزش و پرورش را ایفا میکنند که هم مشکلات شناختی، عاطفی و روانی دانشآموزان را تشخیص میدهند و هم درمان و اقدامات اصلاحی و ترمیمی را انجام میدهند. رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان عنوان کرد: با توجه به شرایط خاص دانشآموزان با نیازهای ویژه باید قوانین و انتظارات از آنان را مشخص و روشهایی را برای هدایت، پویایی و پاسخ به نیازهایشان در کلاس تعیین کرد و فنون اصلاح، حمایت و خودمدیریتی و ارتقای رفتار را برای دانشآموزان در نظر گرفت تا از فرآیند آموزشی با توجه به نیازهای خاص آنان نتایج بهتری گرفته شود. وی اظهار کرد: در این مراکز برنامههای آموزشی و توانبخشی برای دانشآموزانی که در معرض خطر افت تحصیلی و یا شکست تحصیلی قرار دارند اجرا میشود تا ضمن جلوگیری از گسترش مشکل یادگیری آنها موجبات تحصیل موفق آنها فراهم شود، در واقع عدم تشخیص و درمان به موقع اختلال یادگیری لطمات جبرانناپذیری را به زندگی حال و آینده کودک وارد میکند. محمدی افزود: هر ساله بیش از دو هزار نفر دانشآموز دوره ابتدایی برای دریافت خدمات آموزشی و توانبخشی از طرف مدارس به مراکز مشکلات ویژه یادگیری ارجاع میشوند. رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان گفت: از ابتدای سال تحصیلی جاری تاکنون یک هزار و 456 دانشآموز دوره ابتدایی به مراکز آموزش و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری مراجعه کردهاند. وی گفت: با تشخیص بهنگام مشکلات ویژه یادگیری و با مداخلات آموزشی و درمانی خاص میتوان در زمینه پیشگیری از آسیبهای اجتماعی و مشکلاتی که در اثر ناتوانی در تحصیل و ارتباطات این دانشآموزان رخ میدهد به نتایج خوبی دست یافت. رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان در ادامه عنوان کرد: یکی از عوامل نبود موفقیت تحصیلی در دانشآموزان، وجود مشکلات ویژه یادگیری در آنان است که منجر به افت تحصیلی و کاهش اعتماد به نفس آنها میشود که لطمات جبرانناپذیری به لحاظ روانی و اقتصادی به دانشآموز، خانواده و نظام آموزش و پرورش کشور وارد خواهد کرد. انتهای پیام ۲۳۳۰/۷۲