چالشهای تربیت در عصر رسانهها/ چالش دوم: آثار رسانه های تصویری بر مغز
ناتوانی نوجوانان و جوانان ما در برقراری ارتباط با «کتاب»، ریشه در تصویری شدن مغزشان دارد. حسین غفاری
حسین غفاری
در زمانهای زندگی میکنیم که رسانههای فراگیر و نوین، دیگر نه یکی از عوامل اثرگذار بر تربیت فرزندان، که به نوعی مهمترین عامل تربیتیِ خارج از اراده خانوادهها و نهادهای تربیتی به شمار میروند. در شرایطی که از آثار تربیتی رسانهها بر نسل جوان غافلیم، بیهوده است که بهعنوان معلم و مربی به فکر هدایت و تربیت آنان باشیم. پس همه باید تلاش کنیم ابعاد اثرگذاریِ رسانهها بر رشد و تربیت کودک و نوجوان را بشناسیم و برای مدیریت همهجانبه آن آماده شویم. در یادداشت قبلی، به آثار استفاده از ابزارهای رسانهای برجسم و بدن کودکان و نوجوانان پرداختیم. در این نوبت به سراغ آثار رسانههای تصویری بر مغز میرویم. در شرایطی که از آثار تربیتی رسانهها بر نسل جوان غافلیم، بیهوده است که بهعنوان معلم و مربی به فکر هدایت و تربیت آنان باشیم.