ادعای معاون آموزش و پرورش درباره شیطنت مافیای کنکور
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه با مصوبه جدید سابقه تحصیلی، به مدرسه و کلاس درس برگشتیم و هویت و جایگاه معلم و برنامه درسی در کلاس درس پررنگتر شد، گفت: امسال امتحانات نهایی برای پایههای دهم، یازدهم و دوازدهم برگزار میشود و باید همت شود شیطنتهای مافیای کنکور برای ضربه زدن به سوابق تحصیلی، خنثی شود.
به گزارش خبرآنلاین ؛محمدمهدی کاظمی در مراسم تجلیل از معلمان نمونه استان خوزستان که امروز (۱۹ اردیبهشتماه) در اهواز برگزار شد، با گرامیداشت یاد شهدا و تبریک روز معلم اظهار کرد: نقش معلم به عنوان آیندهساز کشور و تربیتکننده نسل آینده بسیار مهم است. جایگاه معلم از سایر اشخاص بیشتر است زیرا آنچه معلم در ذهن و نسل کودکان و جوانان حکاکی میکند تا سالها ماندگار خواهد ماند.
ایسنا در خبری نوشت: وی افزود: در مسیر تمدن نوین اسلامی هستیم و مهمترین موضوع در این زمینه تربیت نیروی انسانی توانمند است که به دست آموزش و پرورش رقم میخورد و باید جایگاه آن را ارتقا دهیم.
کاظمی بیان کرد: معلم اصلیترین عنصر در نظام تعلیم و تربیت است و اگر معلم از آموزش و پرورش جدا شود، آموزش و پرورش هیچ جایگاهی ندارد. معلم از جنبههای مختلف از جمله نوع تعامل، برخورد، پوشش و رفتارش بر دانشآموز اثرگذار است و سالها در ذهن دانشآموزان میماند. معلم، هویت دانشآموز و نسل آینده را ایجاد میکند، بنابراین نقش تربیتی معلم در کنار نقش آموزش علوم تخصصی، بسیار مهم است و باید یکی از اولویتهای ما توجه به نقش تربیتی معلم باشد.
وی عنوان کرد: اگر معتقدیم امروز یکی از نیازهای مهم کشور امیدآفرینی برای نسل نوجوان است قطعا این موضوع به دست معلمان رقم خواهد خورد. دانشآموزان باید به گونهای برای آینده کشور تربیت شوند که نگاه ملی داشته باشند و این موضوع، نقش معلمان را پررنگتر می کند تا در کنار آموزش به این نکته توجه کنند.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش گفت: در سند تحول بنیادین نیز به نقش پررنگ تربیت چندساحتی اشاره شده است و نگاه و تربیت معلمان ما هم باید چند ساحتی باشد. این سند، اولویت این دولت و آموزش و پرورش است، به گونهای که به گفته رئیس جمهور، در وزارت آموزش و پرورش اجرای سند تحول بنیادین اولین اولویت دولت است.
وی تصریح کرد: متاسفانه در هفت یا هشت سال گذشته روزی در کشور داشتیم که با حضور مسئولان و وزرا سند تحول بنیادین را کنار گذاشتند و از سند ۲۰۳۰ رونمایی کردند یعنی اعتقادی به اجرای سند تحویل بنیادین نداشتند. امروز این سند به عنوان نقشه راه اساسی است و بعد از سالها دغدغه، این نقشه تهیه و در شورای عالی انقلاب فرنگی تصویب شد.
کاظمی ادامه داد: قطعا اجرای این سند محقق نخواهد شد مگر اینکه آثار آن را در مدرسه ببینیم و مهمترین عامل در این زمینه، مدیران مدارس هستند.
وی افزود: سند تحول بنیادین با بخشنامه و ابلاغیه محقق نخواهد شد و نگاه سلسله مراتبی به اجرای این سند یکی از آسیبهای اجرای آن بوده است. تا وقتی عامل اصلی که مدیر مدرسه است به عنوان راهبر اصلی آموزش، در تعلیم و تربیت اعتقادی به این موضوع نداشته باشد و در این راستا تلاش نکند توفیقی نخواهیم داشت.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش گفت: مدرسه میتواند نقش هر کدام از معلمان را در این جدول ماتریکسی در نقشه راه محقق کند و انتظار میرود مدیران مدارس، نقش و جایگاه خود در اجرای سند تحول بنیادین را مجدانه مدنظر قرار دهند. عامل اصلی در تحقق این موضوع با راهبری مدیران مدارس، معلمان هستند، بنابراین باید تمرکز ما بر کلاسهای درس باشد.
وی بیان کرد: به دلیل مسائلی که وجود داشت برخی مدیران به مدیران اجرایی تبدیل شدند نه مدیران و راهبران آموزش، در حالی که باید توجه به ارتقای جایگاه آموزش و تربیتی باشد.
کاظمی گفت: خوزستان در شاخصهای دسترسی آموزشی و پوشش تحصیلی وضعیت خوبی دارد و از میانگین کشوری بالاتر است اما در شاخص کیفیت آموزش، نیازمند توجه و برنامهریزی بیشتر است، بنابراین باید همه دستگاهها تلاش کنند تا اهداف آموزش و پرورش محقق شود.
وی ادامه داد: ارتقای کیفیت آموزش باید یکی از اولویتهای خوزستان باشد؛ اقدامات خوبی در این زمینه در حال انجام است و امیدواریم زمینه ارتقای کیفیت آموزش در خوزستان فراهم شود و شاخصها افزایش یابند. این موضوع محقق نخواهد شد مگر به همت معلمان.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با اشاره به رتبهبندی معلمان گفت: هدف اجرای رتبهبندی، ارتقای کیفیت نظام تعلیم و تربیت است و در این راستا باید توانمندسازی معلمان و نقش آنها در امر آموزش و تربیت جدیتر دنبال شود. امیدواریم با برنامهریزی بتوانیم در شاخصهای کیفیت آموزش رشد قابل توجهی داشته باشیم.
وی افزود: برگزاری آزمونها و ارزشیابیها در آموزش و پرورش از جمله آزمونهای شبهنهایی و سنجش از یادگیری دانشآموزان از این به بعد باید توسط معلمان رصد و توسط مدیران، راهبری شود و وضعیت با سایر مناطق و استان و ملی مقایسه شود. این ارزشیابیها زمینه توانمندسازی معلمان را فراهم میکند تا معلم با شیوه سوالات استاندارد و رویکرد مدنظر ارتباط بیشتری برقرار کند.
کاظمی گفت: یکی از اولویتهای این وزارت، ایجاد سوابق تحصیلی است و در کنار آن، سنجش ملی در پایان دوره ششم و نهم هم مدنظر است تا رصدی از وضعیت آموزش داشته باشیم زیرا در گذشته اطلاعات زیادی از وضعیت آموزش نداشتیم.