رشد 22 درصدی استفاده از کود پتاسه در گلستان

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گلستان از افزایش معنادار مصرف کود های فسفاته و پتاسه در هفت ماهه سال ۱۴۰۲ در استان خبرداد.

رشد 22 درصدی استفاده از کود پتاسه در گلستان

به گزارش خبرنگار موسسه مطالعات اندیشه سازان نور از گرگان، سید صمد ضیائی عصر دوشنبه در گفتگو با خبرنگاران اظهارکرد: مصرف کود مناسب بر حاصلخیزی و بهره‌وری خاک، مقاومت گیاه در مقابل آفت‌ها و کیفیت محصول تولیدی تاثیر بسزایی دارد.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گلستان افزود: کشاورزان باید دو کود مهم و پایه (فسفاته و پتاسه) در کشت و کار با هدف افزایش تولید و بهره وری و تأمین امنیت غذایی استفاده کنند.

وی در خصوص اهمیت مصرف کود فسفاته توضیح داد: «فسفر» کلید زندگی گیاه است و یکی از عناصر پرمصرف گیاه به شمار می‌رود و در تمام فرآیندهای بیوشیمیایی، ساز و کارهای انتقال انرژی و انتقال پیام‌ها دخالت می‌کند.

ضیایی تأکید کرد: به کشاورزان توصیه می‌شود تا کود فسفاته را براساس آزمون خاک و تعیین درصد عناصر غذایی استفاده کنند.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گلستان در ادامه سخنان خود به آمار توزیع کودهای فسفاته در هفت ماهه سال جاری اشاره کرد و گفت: میزان استفاده کود فسفاته توسط کشاورزان این استان ۱۱ هزار و ۷۴۶ تن بوده که نسبت به مدت مشابه (9 هزار و ۶۴۴ تن)، ۲۲ درصد رشد داشته است.

وی در خصوص آخرین وضعیت کود پتاس هم گفت: کود پتاس به افزایش دانه، کاه و کلش بسیار کمک می کند و گیاهان را نسبت به سرما و گرما مقاوم کرده و شاخه و برگ را ضخیم تر می کند.

ضیایی با تأکید بر اینکه به ازای برداشت هر پنج تن گندم نیاز به ۲۰۰ کیلوگرم پتاس است، افزود: امسال هفت هزار و 814 تن کود پتاسه توزیع شده که این رقم در سال گذشته 6 هزار و ۷۸۷ تن بوده است.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گلستان گفت: هر چند میزان متوسط مصرف همچنان کود در استان، کمتر از مقادیر استاندارد ابلاغی بوده اما رشد مصرف این دو گروه کودی در سال جاری نسبت به سنوات اخیر بی سابقه و نوید بخش یک سال پرمصرف در نهاده های کشاورزی است.

پایان پیام/83026